01 02 03 04 05 2006_boiska01 2006_szkola_dobieszczyzna 2009_sala_dobieszczyzna 2011_08_20_mtb_rodzinne 2011_kregielnia_03 baseny_poprawiony boiska02 brzostkow_kosciol brzostkow_kosciol02 brzostkow_lotnicze glotnicze32 hala_sportowa hotel02 lgow01 obraz_048 obraz_057 obraz_105 obraz_138 obraz_151 rowery_zaz sala_dobieszczyzna_022 sala_sportowa_chrzan_01 sala_sportowa_chrzan_10 sala_sportowa_chrzan_logo smielow2 smielow_lotnicze_duze smielow_park02 smielow_park03 stadion_04 stadion_07 zerkow01
INFO 24:
3 czerwca 2017 r. - Zamknięcie przejazdu w Chrzanie

11 czerwca 2017 r. - Miejsko-Gminne Zawody Sportowo - Pożarnicze

10 czerwca 2017 r. - Zabawa taneczna w amfiteatrze

23 maja 2017 r. - Jubileusz z okazji 50-lecia pożycia małżeńskiego

27 maja 2017 r. - Majówka - zabawa taneczna w amfiteatrze

25 maja 2017 r. - Mistrzostwa Wielkopolskich w drużynowych w biegach przełajowych

21 maja 2017 r.- Uroczyste obchody 130 rocznicy urodzin Jakoba Steinhardta

25-28 maja 2017 r. - Zamknięcie przejazdu kolejowego w Chrzanie

Szlaki piesze

Strona w przygotowaniu...

Żerków – Śmiełów - Dębno - Wolica Kozia - Nowe Miasto – Książ

Trasa: Żerków – Śmiełów - Dębno - Wolica Kozia - Nowe Miasto n/Wartą – Książ

Długość: ok. 37 km

Początek szlaku znajduje się przy stacji kolejowej w Jarocinie. Stąd znaki prowadzą nas przez Wilkowyję, Tarce, Lisew, Żerków do Śmiełowa położonego na obszarze Żerkowsko-Czeszewskiego Parku Krajobrazowego.

Muzeum im. Adama Mickiewicza w Śmiełowie

Ze Śmiełowa szlak prowadzi dalej przez Lgów do Bieździadowa za którym trasa wchodzi na teren Powiatu Średzkiego.

Od wsi teren zaczyna opadać do doliny Warty. Przechodząc pod wiaduktem kolejowym, wychodzimy na pola mało uczęszczaną dróżką do widocznych z dala domów. Szlak wchodzi do Dębna n./Wartą od strony wschodniej. Przechodzimy najpierw obok figury św. Jana Nepomucena i gotyckiego kościoła z klasycystyczna dzwonnicą, a następnie mijamy z prawej strony dawny park krajobrazowy z ruinami pałacu i niszczejące mauzoleum. Po przejściu drogą asfaltową ok. 1 km zbaczamy nagle w prawo, przy tablicy informacyjnej o rezerwacie przyrody "Dębno nad Wartą".

Szlak zielony poprowadzi nas dalej cały czas w kierunku zachodnim, równolegle do doliny Warty. Wielkim urozmaiceniem tego odcinka szlaku są ciekawie partie leśne ze starorzeczami oraz gęste zarośla i łąki. Podążając dalej na zachód mijamy przy mostku okazałą wierzbę o obw. ponad 520 cm i podchodząc nieco w górę osiągamy wieś Wolicę Kozią. Z wzniesienia za wsią roztaczają się rozległe widoki na dolinę Warty. Dalej wędrujemy szeroką drogą leśną i wychodzimy wkrótce na skraj lasu w pobliżu stawu rybnego. Maszerując wśród pól nadal w kierunku zachodnim dochodzimy wkrótce do pierwszych zabudowań Nowego Miasta n./Wartą. Szlak dochodzi do rynku ul. Żerkowską, a następnie ul. Poznańską do skrzyżowania z obwodnicą.

Kolejny odcinek poprowadzony został drogą leśną obsadzoną kasztanowcami. Po dojściu do poprzecznej drogi skręcamy najpierw w lewo a następnie w prawo. Las, na skraju którego idziemy, zmienia się w jednorodny bór sosnowy. Osiągamy w końcu widoczne zabudowania Komorza Nowomiejskiego. Wychodząc ze wsi idziemy wzdłuż lasu, obniżającym się terenie do krawędzi doliny Warty. W dole widoczna jest bujna roślinność i starorzecza. Wędrujemy przez bór mieszany porastający urozmaicony teren na krawędzi doliny. Dochodzimy do drogi asfaktowej z Chociczy, którą podążamy do Roguska.

Dalszy fragment szlaku prowadzi wzdłuż rzeki Warty w okolice Gogolewa, skąd skręca na południowy-zachód i prowadzi wśród lasów do Książa Wielkopolskiego.

Opracowano na podstawie:

Sobczak Jerzy: Zwiedzamy Ziemię Średzką, Środa Wielkopolska 2000,

Anders Paweł, Czarny Eugeniusz, Kostołowski Andrzej, Wilczyński Janusz: Żerków i Nowe Miasto nad Wartą, Poznań 1997.

UG Żerków
Urząd Miasta i Gminy Żerków, ul. Adama Mickiewicza 5, 63-210 Żerków, pow. Jarocin, woj. wielkopolskie
tel.: (62) 740 30 24, fax: (62) 740 36 27, email: sekretariat@zerkow.pl, http://www.zerkow.pl